Saturday, March 27, 2010

Empat wakil Bebas cabar Karpal nyata pendirian

KUALA LUMPUR: Empat Ahli Parlimen Bebas hari ini mencabar Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh, untuk menyatakan pendiriannya mengenai enam perkara termasuk kedudukan agama Islam di negara ini.

Zulkifli Noordin (Bebas-Kulim-Bandar Baru) yang menjadi jurucakap kepada tiga lagi Ahli Parlimen Bebas iaitu Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim (Bayan Baru), Tan Tee Beng (Nibong Tebal) dan Mohsin Fadzli Samsuri (Bagan Serai) membuat kenyataan itu bagi menjawab cabaran Karpal yang meminta mereka mengosongkan kerusi masing-masing.



"Pertama, sebelum nak menjawab YB (Yang Berhormat) Karpal Singh, kami nak mencabar YB Karpal Singh untuk menjawab kenyataan Wangsa Maju, YB Wee Choo Keong, yang menuntut beliau meminta maaf melalui entri dalam laman webnya pada 8 Mac 2010, kerana kenyataan pada 8 Februari 2009 yang mempertikaikan kedudukan Datuk Seri Anwar sebagai Ketua Umum bagi Pakatan Rakyat," katanya pada sidang media di lobi Parlimen di sini. 

Beliau berkata, Wee dalam kenyataannya menyebut bahawa "saya meminta YB Karpal Singh untuk isytihar segera bahawa beliau kini telah bertaubat dan ingin menarik balik kutukan terhadap ketua pembangkang dan meminta maaf secara tidak bersyarat dengannya."

"Maka kami nak cabar YB Karpal Singh, sebelum dia nak cabar orang, jawab ni dulu, apa pendirian dia," katanya.

Kedua, kata Zulkifli, mereka meminta pengerusi DAP itu menyatakan pendiriannya berhubung Islam.

"Adakah dia masih lagi berpendirian bahawa kalau mahu laksanakan Islam, langkah mayat dia dulu, apa dah jadi dengan pendirian dia, adakah badan dia dah lembik ka apa ka, ataupun dia dah jadi mayat hidup, tidak mampu mempertahankan pendirian dia," katanya.

Seterusnya, keempat-empat Ahli Parlimen Bebas itu mencabar Karpal menyatakan pendiriannya berhubung desakan Presiden Pas, Datuk Abdul Hadi Awang, supaya rukun pertama dalam Rukun Negara ditukar daripada Kepercayaan Kepada Tuhan kepada Kepercayaan Kepada Allah.

"Kemudian kami nak tanya YB Karpal Singh apa pendirian dia mengenai kenyataan Pas bahawa pemimpin Dap sudah boleh terima Islam, sudahpun insaf dan boleh terima Islam, adakah YB Karpal Singh sudah boleh terima Islam dan sudah insaf berkaitan dengan kedudukan Islam," katanya.

Selanjutnya, Zulkifli berkata mereka ingin mengetahui mengapa Karpal berdiam diri semasa Ahli Dewan Undangan Negeri Bota, Datuk Nasaruddin Hashim, melompat parti daripada Umno kepada PKR.

"Kenapa dia tidak ambil sebarang pendirian pada masa itu tetapi hari ini dia nak buat pendirian nak cabar kami.

"Yang akhir, kita nak cabar YB Karpal Singh kenapa dia tidak mendesak supaya YB Ipoh Timur, Lim Kit Siang, mengambil alih jawatan Ketua Pembangkang kalau dia benar-benar mempertahankan nilai demokrasi seperti yang dia sebut.

"Maka, sebelum kami jawab cabaran dia untuk mengosongkan kerusi, kami minta YB Karpal Singh jawab dulu apa yang kami sebut hari ini dan kita akan tengok dari situ," katanya.

Zulkifli berkata, tindakan Karpal itu memberi gambaran bahawa beliau lebih mementingkan politik daripada prinsip kerana jika seseorang itu berprinsip, individu tersebut akan mengekalkan prinsipnya walau di mana dia berada.

"Macam saya, walau di parti manapun, walaupun seorang (Ahli Parlimen) Bebas, kita kekal prinsip, kita tetap cakap benar di mana sahaja," katanya.

Mengulas mengenai ungkapan "empat ekor" yang digunakan Karpal untuk merujuk beliau dan tiga rakan Ahli Parlimen Bebas lain, Zulkifli berkata itu menunjukkan standard mentaliti Anggota Parlimen Bukit Gelugor.

Zulkifli turut diminta mengulas keengganan Anwar memberi komen terhadap siapa yang dimaksudkannya mengarahkan beliau menyediakan surat akuan sumpah dalam pendedahannya semalam di Dewan Rakyat.

"Saya tak sebut nama sapa-sapapun, sebab awak kena faham konteks ucapan saya itu, dalam konteks besar dia (mengenai) budaya fitnah yang sedang melanda politik negara dan saya bagi contoh, contoh fitnah terhadap dia (Anwar), fitnah terhadap tok guru Nik Aziz, fitnah terhadap Perdana Menteri, itu tujuannya, bukan tujuan nak dedahkan siapa-siapa," katanya.

Beliau berkata, pendedahan hanya akan dibuat jika dirasakan perlu atau dirinya diletakkan dalam keadaan terpaksa.

"Baru saya akan sebutlah, tapi dalam konteks ucapan saya, tak perlu," katanya.

Zulkifli turut diminta mengulas kenyataan Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan, yang ingin mendapatkan keterangan beliau berhubung beberapa dakwaan yang dibuat menerusi pendedahannya semalam.

"Pertama, selamat Hari Polislah kepada Tan Sri KPN, tahniah dapat elaun baru untuk anggota polis. Keduanya, memang menjadi tugas polis untuk menyiasat kalau ada laporan, dia siasatlah dan bila dia panggil saya nanti, saya akan tengoklah, teliti kedudukan sama ada perlu atau tidak.

"Sebab pada masa ini, setakat yang saya lihat, dari segi undang-undang pun tak ada keperluan sebab konteks yang saya sebut tu adalah nak membayangkan budaya fitnah yang sedang melanda, sesuai dengan kekhuatiran Tuanku (Mizan Zainal Abidin), tapi kalau Tan Sri KPN nak panggil saya untuk berbincang lanjut, saya tengoklah macam mana keadaan, apa yang dia nak tahu," katanya. - Berita Harian

No comments: